Čo s Kopovom, PF alebo SD?

Share
clanok_kopov_01

Kopov bol predovšetkým vyšľachtený na vyhľadávanie a durenie diviačej zveri. Preto je našou povinnosťou u nášho Národného plemena, prednostne ustaľovať schopnosť teplú stopu diviačej, hlasito a vytrvalo sledovať a v prípade potreby sledovanú stopu opustiť a prejsť na stopu čerstvejšiu ak takáto stopa križovala stopu, na ktorú sme psa pôvodne nasadili, alebo si ju našiel sám, čím sa nutne zvyšuje predpoklad stretu psa z hľadanými diviakmi.
 
 
Takáto vlastnosť, ak ju u kopova objavíme je snom každého milovníka tohto Národného plemena. Aby som mohol tieto vrodené vlastnosti podchytiť a ustaľovať ich, z dôvodu prenášania týchto génov na potomstvo, musíme zabudnúť na PF. Každý, kto si nadobudne šteňa kopova si musí položiť jednu veľmi dôležitú otázku a síce, chcem v budúcnosti zo psa dobrého duriča, alebo chcem úspešne dohľadávať postrelenú raticovú zver? (myslím dohľadávky kedy kus je postrelený na niektorý beh a stopa dlhšia ako 2000 m)
 
 
Tieto dve disciplíny sú nezlučiteľné. Nebude zo psa ani dobrý durič a ani dobrý stopár. Nato aby vám kopov vypracoval stopu postreleného diviaka do 500 m 3 hodiny starú, na to ho nemusíte 1 rok moriť a viesť ako farbiara. (Tu predpokladám, že vodič vie čo obnáša obdobie výcviku farbiara do 1- ho roku). To vám vypracuje aj bez mimoriadnej prípravy.
 
 
Potom je tu ďalšia otázka. Prečo chceš viesť plemeno, ktoré bolo vyšľachtené na durenie a len na durenie, ako farbiara? Nebolo by rozumnejšie v takomto prípade nadobudnúť si radšej jedno z plemien farbiarov, špecialistou na túto prácu? Rozumiem aj tomu, že každý by sme chceli univerzálne plemeno, ktoré bude schopné duriť, dohľadávať, brlohovať, milovať vodu, vystavovať, aportovať a ešte aj tak nebudeme spokojný, lebo nevie písať a čítať.
 
 
Na otázku, čo s kopovom skôr, či SD alebo PF, Vám takzvaný kynologickí špecialisti budú radiť , že najskôr PF a potom SD. Ospravedlňujem sa páni vodiči, toto je otázka, ktorá nemá opodstatnenie pokiaľ sa jedná o plemeno, ktorým sme sa jeho vyšľachtením snažili do naších hôr priviesť spoľahlivého duriča. 5 dobrých kopovov zo 100, je výsledným produktom, nesprávneho vedenia psa do jedného roku, kedy jedinec na popísanú tabuľu, ktorú dostáva do života ukladá najviac údajov-reflexov, od ktorých sa po celý jeho aktívny život odvíjajú ďalšie praktické a pre poľovnícku prax duriča, neoddeliteľné reflexy. Vy radíte do jedného roku psa duriča špecializovať na dohľadávanie postrelenej raticovej zveri, kde od psíka budeme dôsledne vyžadovať, aby stopu min. 12 h starú, na ktorú sme ho nasadili vytrvalo a kľudne sledoval, a zároveň odignoroval stopu diviačej zveri 3 h starú, ktorá križovala stopu pôvodnú.
 
 
Durič ma duriť, farbiar dohľadávať, brlohár brlohovať, stavač vystavovať...., len toto je cesta ktorá povedie k celkovej spokojnosti z práce kopova. Z dôvodu dlhodobého podieľania sa na devastácií vrodených vlôh u jednotlivých plemien, takýmto nezodpovedným prístupom, bude trvať veľmi dlho, kým odbúrame napáchané genetické škody na plemenách. Zvláš je týmto trendom všestrannosti postihnutý hlavne Slovenský kopov, ktorého keby sa dalo tak ho napcháme aj do líščej nory.
 
 
Keď to skrátim, tak množstvo organizovaných skúšok z výkonu a získané poplatky za štartovné, SKJ povýšila nad kvality psov špecialistov. Veď sa aj hovorí, ak chceš vyhrať preteky, nechoď na dvoch kolách, sadni do sedla jedného bicykľa a šlápni do pedálov zo všetkých síl. Iba tak môžeš stáť na bedni. U Sl. Kopova sa týmto nesprávným menežovaním plemena vytratila prirodzená ostrosť. Veľmi malé percento z odchovaných jedincov, dokáže zaujať svojou ochotou uprednostňovať záujem o diviačiu zver a tú aj vytrvalo, hlasito, s dostatočnou dávkou ostrosti aj duriť. Keby kopovy vedeli hovoriť, tak za to čoho sme sa na ich plemene dopustili, by nám povedali. "Ak neviete čo sa od nás očakáva, tak choďte všetci dočerta". Preto by sme so zmenami a zodpovedným prístupom k plemenám mali začať čo najskôr, aby sme o 10 rokov ešte naša generácia, stihli postrehnúť zmeny k lepšiemu.
 
 
Poľovníctvu Zdar a kynológií zvlášť!
 
 
V Lysej pod Makytou 20.12.2011
M. Učeň
 
 

info_adm

 

 

Trackback(0)

TrackBack URI pre tento článok

Komentáre (6)

kopov
mlsrb
Priatel kopoviar je vidiet že rozumieš veci a suhlasim s tebou na sto percent.Moje kopovi sa pripravuju len na SD.Som rad že sa niekto venuje aj takejto teme,prajem ti vela uspechov a radosti z SK. Maros
mlsrb , 21.12.2011
Škoda.
FERMAR
Mám doma kopovku a má aj SD aj PF. Je to na jej práci vidno. Pri durení od nich chceme aby nám diviakov hlásili a durili a pri dohladávaní maju kráčať pomaly a potichu na remeni. Ona fakt nevie čo má robiť. Je lepšia na farbu, tak ju do pohonu nenosím. Škoda. S pozdravom Lovu zdar.
FERMAR , 22.12.2011
KOPOV
jouregen
MAS PRAVDU KOPOV JE NA PORIADNOM UPADKU KOPOV NEMA CO ROBYT NA PF,FSMP-NATO SU FARBIARE KED BY ROZHODCOVIA NA SD NEZATVORYLI OBYDVE OCI TAK 70 PERCENT KOPOVOV MA Z ODVAHY 0. ALE POTOM TY NAJVECSI KOPOVIARY POVEDIA ZE MAJITEL ZLE PRYPRAVYL PSYKA NA SKUSKY ODVAHA JE VRODENA VLASTNOST PSYKA AJ KED SU TU PO PRACOVNEJ STRANKE SPICKOVE PSY TAK NA VYSTAVE DOSTANE PSYK VYBORNY A O HODINU NA ZVODE MU ELITA POVIE ZE TROSKU ZATACA CHVOST TAK NEPRESIEL CEZ CHOVNY ZVOD ZOBUDTE SA PANI UZ JE CAS.
jouregen , 25.12.2011
kopov a realita
mlsrb
Znova suhlasím z komentarom a dodam k tomu len tolko,čo tam po pracovnej stranke hlavne že ma v PP zaplnene všetky kolonky zo skuškami a zučastní sa na čo najviac vystavách a hned je lapší kšeft!Kopov sa stal predmetom obchodu a ja sam poznám vela tých čo produkuju psov ako na bežiacom pase.Postup je taký že si bud nechá svoje alebo zaobstará ine štena a v čo najkratšom čase absolvovat vystavu a skušky a šup na inzerat kde ho ospieva a vychvali,pracovná stranka nerozhoduje je to len o peniazoch!A potom to príde:človek čo psa kupi sa nestačí čudovat ked mu kopov na spoločnej polovačke dýcha na päty a má hanbu a posmech.Tu niekde je dvovod mat aj PF,FSMP ktore su na spoločných polovačkách akurát tak na prd.Nemusia somnou všetci suhlasit ale je to moj názor a mám to overené aj praxou.A terez ešte k tej kopoviarskej elite:možno by bolo dobre keby sa išli niekedy pozriet do pohonu lebo oni tam už dávno nechodia a to ako im robia psi maju len z počutia a zo štandov tam nedovidia!Pozor nepovedal som že su neni aj vinikajuce kopovi ale tie su vačšinou u nenápadných skromných polovníkov a taketo psi sa nepredávaju! S pozdravom ,kopovom zdar,.
mlsrb , 29.12.2011
...
pito2
Pekný článok a pravdivý.
pito2 , 01.01.2012
Čo s kopovom PF alebo SD?
frido
Súhlasím s komentárom dnes je to o peniazoch anie o robote ktorú ma kopov v revíri robiť.Hlavne nech je pekný má milion skúšok a výstav hoci je v revíri hlúpy ale majitel si mydlí ruky ako dobre predá šteňatá akých majú výborných predkov atd. ale to všetko je klam.A ked vidíme čo sa robí na SD a memoriáloch tak si obyčajný človek povie že on nikam nejde poprípade si spravý SD a pritom vie že má omnoho lepšieho psíka po pracovnej stránke ktorý mu robí radosť ako ten čo má plný rodokmeň.Na záver nerobme biznis na úkor nášho národného plemena lebo samôže stať že v oklitých štátoch budú mať ovela ostrejšie kopovy ako my ktorí sme toto plemeno vyšlachtili.Dobrý kopov je nepredajný za akýkolvek obnos Lovu lesu zdar.
frido , 02.01.2012

Napíš komentár

K článku môžete pridať komentár až po prihlásení.

busy

Naposledy diskutované v diskusnom fóre.

Téma: lov lukom pridal: martin75 19.5.2012 14:29 , prečítané: 52480 krát
no kde asi? made in US CHINA :D
Téma: lov lukom pridal: elvis 19.5.2012 10:41 , prečítané: 52480 krát
Dal som to prečítať viacerým ľuďom.A nebolo to ani im jasné. Som sa najprv bál že som taký málo vnímavý a neviem ani dost dobre čítať.Ale zase na druhej strane, možno nevieme čítať piati.Len ty si to tak zaujímavo a...
Téma: lov lukom pridal: senex 18.5.2012 22:45 , prečítané: 52480 krát
A co hovorite na Mathews MR8 ? Ako univerzalny luk?
Téma: lov lukom pridal: senex 18.5.2012 22:19 , prečítané: 52480 krát
Fiiha to je ozaj delo. A kolko sipov z neho katapultujes pocas treningu?
Téma: lov lukom pridal: NORTECH 18.5.2012 21:14 , prečítané: 52480 krát
ale ako vravite kolko ludí tolko chutí, pravda je že ja svoje PSEčko nepouživam výhradne na 3D ale prioritou je lov 3D čko je len dočasnou nahražkou. aspon u mna. ja mam X-force SS 80lbs a je to male delo, je lahunk...
Čítajte viac vo fóre ...

Naposledy pridané inzeráty.

puškohľad Leupold VX-III 3.5-10x50 Illuminated Reticle
19.05.2012 / Optika
rossler titan 8x57
18.05.2012 / Poľovné zbrane
rossler titan 8x57
18.05.2012 / Športové zbrane
swarovski
18.05.2012 / Optika
šteňa, fenku jazvečíka, hrubosrstého
18.05.2012 / Zvieratá
predám guľovnicu
17.05.2012 / Poľovné zbrane
Guľovnica
17.05.2012 / Poľovné zbrane
Predám Marlin 30 30 336W
17.05.2012 / Poľovné zbrane
ZEISS Dialyt 7x50 BGA Made in Germany
16.05.2012 / Optika
Predám lovecké zbrane
16.05.2012 / Poľovné zbrane

Posledné komentáre k článkom.

„Tiché" nebezpečenstvo
Ako autorovi článku nedá mi pár vetami reagovať na komentáre
„Tiché" nebezpečenstvo
Chape hamuj ! kto ti vymazal konto ??? Rozhadzuješ tu beztre
„Tiché" nebezpečenstvo
Aj tu vidiet loajalitu tejto komunity a stranky! Dakujem adm
„Tiché" nebezpečenstvo
Narast polovnikov v 90tich rokoch bol sposobeny nie chudobou
„Tiché" nebezpečenstvo
máme 23 rokov po nežnej a donedávna som bol presvedčený, že
„Tiché" nebezpečenstvo
Na zamyslenie aj ja by som Vám rád v krátkosti napísal jednu
„Tiché" nebezpečenstvo
najlepsie je sa vyhovorit na kopec teorrii a malo skusenosti
„Tiché" nebezpečenstvo
Kopec teorii a domnienok. Prepac, mas prilis maly objem rea
„Tiché" nebezpečenstvo
ak si si nevsimol, plnenie mrazaku je len jedna pricina nara
„Tiché" nebezpečenstvo
Nezmysel. Naco vypisovat zaslepencovi x-stranove elaboraty,
banner_bazantnica_galbavy
banner_jedlicka
igor
laser_gen_PNG_3

Najnovšie diskusie

lov lukom
19-05-12 15:29 / martin75
lov lukom
19-05-12 11:41 / elvis
lov lukom
18-05-12 23:45 / senex
lov lukom
18-05-12 23:19 / senex
lov lukom
18-05-12 22:14 / NORTECH
lov lukom
18-05-12 22:12 / archer
lov lukom
18-05-12 21:54 / NORTECH
lov lukom
18-05-12 21:14 / archer
lov lukom
18-05-12 17:37 / martin75
lov lukom
18-05-12 12:18 / archer
lov lukom
18-05-12 12:15 / archer
lov lukom
18-05-12 11:17 / bowic
lov lukom
18-05-12 07:13 / bowic
lov lukom
17-05-12 23:45 / archer
lov lukom
17-05-12 23:42 / archer

Ďalšie za 24hod ....

Najnovšie fotografie

Najnovšie inzeráty

puškohľad Leupold VX-III 3.5-10x50 Illuminated Reticle
19.05.2012 / Optika
rossler titan 8x57
18.05.2012 / Poľovné zbrane
rossler titan 8x57
18.05.2012 / Športové zbrane
swarovski
18.05.2012 / Optika
šteňa, fenku jazvečíka, hrubosrstého
18.05.2012 / Zvieratá
predám guľovnicu
17.05.2012 / Poľovné zbrane
Guľovnica
17.05.2012 / Poľovné zbrane
Predám Marlin 30 30 336W
17.05.2012 / Poľovné zbrane
ZEISS Dialyt 7x50 BGA Made in Germany
16.05.2012 / Optika
Predám lovecké zbrane
16.05.2012 / Poľovné zbrane

Posledné foto - komentáre

  • PEREC1: "toto je dikobraz a nie jelenia trofej.taka abnormalita az je to abnormalne nechutne :-)"
  • rastok98: "chcel by som ho vidieť ako 5ročného :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:"
  • rastok98: "Je to síce len líška ale ta fotka je super ."
  • marek868: "V tej dobe sa asi nebral dôraz na chovnosť..."

Práve sú online

Total members: 6981

Počítadlo prístupov

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterdnes:749
mod_vvisit_countervčera:1150
mod_vvisit_counter týždeň:8743
mod_vvisit_countermesiac:39408

Vaša IP: 38.107.179.229
,
Dnes je: 19. Máj 2012

Fázy mesiaca

Slnko vychádza / zapadá

Východ slnka: 04:47
Západ slnka: 20:04
Stránku môžete prezerať v :offlineGoogle Chrome offlineMozilla FirefoxofflineInternetExplorer