Toyota Hilux po 6 rokoch

Blížil sa koniec roku 2011 a ja som si domov priviezol celkom novučičkú, Toyotu Hilux. Nové auto som si vyberal niekoľko mesiacov. O tom ako  a prečo som si nakoniec vybral Hilux a dal som jej prednosť pred Mitsubishi L200 a inými značkami, som písal aj tu na stránke horar.sk v diskusii. Dokonca z toho vznikla celkom zaujímavá debata. Ak sa nenahneváte, tak určité pasáže z tejto diskusie vložím aj do tohoto článku preto, aby som to nemusel znovu písať.

Pôvodne som veľmi chcel L200, ale po “obehaní” všetkých predajcov na SK, som to vzdal. Všetci mali na sklade len L200 v veľkou – predĺženou korbou, tzv. LONG BED. L200 sa robila aj vo verzii s krátkou korbou, tú som veľmi chcel, ale akurát ten model v roku 2011 nikto nedržal na sklade. Takže po viacerých pre a proti, ako aj po istých náhodách, to teda nakoniec vyhrala Hiluxka. Musím napísať, že po započítaní nejakých tých doplnkov sa cena vyhupla až na skoro 37000€, čo asi nebolo málo. Hilux som však napokon chcel, a cenu aj s príslušenstvom som akceptoval.

Keďže som už predtým niekoľko rokov jazdil s automatom, nechcel som sa tejto vymoženosti vzdať a zvolil som model s automatickou prevodovkou. Boli síce názory, že automat do terénu nie je najvhodnejší, ale ja som nemienil jazdiť žiadny offroad a ani sa vzdať automatu.

Na Hiluxke boli obuté letné galuskyNa vozidle boli od výroby obuté letné pneumatiky BRIDGESTONE DUELER 265/65/R17 (na obrázku v ľavo). Keďže sa blížila zimná sezóna a pneumatiky BRIDGESTONE DUELER neboli určené na zimnú prevádzku, tak som si dal na vozidlo obuť nové zimné pneumatiky BRIDGESTONE LM80 predpísaného rozmeru 265/65/R17. Neboli to pneumatiky do terénu, ale ja som prvé roky ani neuvažoval o nejakom veľkom jazdení v teréne. Mal som doma dožívajúce, krátke PAJERO. Počítal som s tým, že keď dožije, tak jeho úlohu na poľovnícke účely preberie Hilux. (Mimochodom Pajero slúži dodnes…)


Nasledujúce pasáže sú z diskusie na horar.sk, doplnené o moje súčasné postrehy.

Je mi to ľúto, ale musím napísať, že ma značka Toyota sklamala. Nemienim skrývať že som sklamaný len preto, aby mi niekto nevytkol moje predchádzajúce nadšenie. Kto si prečíta celú diskusiu vie s akým elánom som šiel do značky Toyota. Bohužiaľ som jej dal prednosť pred Mišiakom L200…

Takže čo ma nahnevalo:

Zničené pneumatiky kvôli zle nastavenej geometrii od výrobyAsi po 5000 km som zistil, že je od výroby zle nastavená geometria predných kolies, odniesli si to obe predné nové zimné pneumatiky. Škoda “len” 400€. Na nové auto som si len zvykal a ani ma nenapadlo, že mám kontrolovať aj geometriu, kto to robí na novom aute ? …

Samozrejme som reklamoval. Vyjadrenie predajcu citujem: “Záruka na zbiehavosť kolies na Toyota Hilux je 1000 /citujem tisíc / km !!! ” Ako ďalšiu perlu som sa dozvedel, citujem: “asi ste jazdil po jamách !!!” Musím napísať, že dovtedy to auto nebolo ani len na tráve. Jazdil som s ním len do práce. (tak je tomu dodnes…) Toyota sa však smelo hrdí vyjadreniami vo svojich reklamných letákoch vyhláseniami ako napr.: skalopevný, či nezničiteľný podvozok Toyota Hilux je určený aj do tých najťažších terénov… Podobné “vtipy” si môžete ešte aj dnes prečítať na oficiálnych stránkach Toyota.

Takže keď som nepochodil u predajcu, napísal som sťažnosť importérovi a to do BA, ako aj do CZ, ako hlavnému dovozcovi Toyota pre SK a CZ. Doložil som všetku foto dokumentáciu, ako aj vyjadrenie znalca z odboru o tom, že zbiehavosť bola zle nastavená už od výroby. Naivne som čakal, že snáď tam sa dovolám spravodlivosti. Tušíte správne. Sladkými rečičkami / vraj aký dôležitý zákazník som, atď… / a výhovorkami ma pekne poslali viete kam… Samozrejme mám tú odpoveď uloženú a aj som ju sem chcel pre pobavenie zavesiť, ale načo ? 

Je potrebné si uvedomiť, že som reklamoval len “obyčajné” zlé nastavenie geometrie, čo by sa stalo, keby som reklamoval niečo iné ešte závažnejšie, napr.  prevodovku, motor ? Aké perlivé výhovorky by som počul? “jazdil ste asi rýchlo, alebo pomaly, jazdil ste asi do kopca, alebo z kopca … “

V čom ma ešte po čase nepríjemne prekvapila Hiluxka:

  • Interiér hrôza, síce som sa s tým už zmieril, ale aj tak si každý deň si nadávam do …. keď to porovnám s  L200.
  • Okrem kože mám max. výbavu a ono to nemá vyhrievanie sedačiek ani vyhrievanie sp. zrkadiel !!! (to je moja chyba, mal som to vedieť)
  • Teleskopická anténa k rádiu je funkčná len pri plnom vysunutí a vydáva divné zvuky – búcha pri jazde…
  • Motor síce je výkonom v pohode, ale ten traktorový / áviacky / zvuk -hrôza… Nemusím písať, že pri 130 na diaľnici je lepšie dať si strelecké sluchátka…
  • Redukčná páka sa po naštartovaní trasie ako keby jej bola obrovská zima, celkom tak ako v starom traktore…
  • Predné sklo nemá slnečnú clonu za spätným zrkadlom. Celé leto som nadával. Ešte aj najlacnejšia Kia to má… (toto je veľmi nepríjemné)
  • Atypický rozmer pneumatík. 265×65 R17 / skúste na tento rozmer zohnať slušné pneumatiky / To ani nehovorím na akých galuskách je nové auto predávané. Dal som ich ihneď dole, ale môžem ich tak akurát niekomu darovať, pretože tento rozmer na žiadne auto nepasuje a každý kto kúpil Hiluxa, tie pneumatiky má tiež v garáži na okrasu. (daroval som ich …)
  • Mal som podozrenie, že mi nefunguje ABS, v servise mi povedali, že to vedia vyskúšať len cez zimu na snehu…vraj sa to inak nedá vyskúšať… To je kvalitný servis, nie ?
  • Auto má aj VSC… avšak na prachu, alebo snehu zadné kolesá prešmykujú a VSC sa tvári že je všetko OK … uvažujem, že budem voziť jedno, alebo dve vrecia piesku… ( časom som to tak aj robil, a robím to dodnes v zime 🙂 vozím 2ks betónových obrubníkov.) S týmto prešmykovaním zadných kolies mám veľmi nepríjemné, skoro každodenné skúsenosti. Na jednej križovatke, ktorá je umiestnená v miernom kopci, dávam prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Niekedy sa stáva, že z nákladných aut, ktoré tu tiež jazdia, sa vysype piesok, či iná sypká hmota. Keď tu zastavím (je tam stopka), tak mám problém sa pohnúť. Zadné koleso sa na rozsypanom piesku pretáča, auto stojí na mieste a elektronika sa tvári, že je všetko OK. Mnoho krát musím zaradiť 4 kolku, aby som sa pohol.  Situácia je rovnaká aj v zime na mokrom snehu a aj na iných aj mierne svahovitých miestach, kde sa dá veľmi ťažko pohnúť bez zaradenej 4 kolky.

V diskusii sa písalo, že toto je problém každého pickupu. Dovolím si nesúhlasiť, ja kritizujem zlú, zle nastavenú, alebo zle navrhnutú elektroniku na Hiluxke s automatom. Už na starej KIA sportage II s automatom s ktorým som jazdil 7 rokov, to bolo tak, že ak jedno koleso prekĺzlo, tak ho automatika pribrzdila a nenechala ho zbytočne pretáčať. Výkon tým pádom mohol byť prenesený na druhé koleso, ktoré malo lepšie záberové podmienky. Mala to dokonca aj moja stará Octávia, tá funkcia sa volá EDS ! Toto je moja veľká výhrada k Hilux s automatom a funkciami (ABS, VSC …) ktorými sa propagačné letáky na Hilux idú pretrhnúť. Oveľa lepšie to má vyriešené napr. L200, kde môžete mať zapnutý trvale 4×4. Hilux môže mať zapnuté 4×4 len do rýchlosti 70km. V praxi to potom vyzerá celkom komicky. Zastavím na spomínanej križovatke. Chcem sa pohnúť, ale nedá sa, zase točím naprázdno jedným kolesom. Tak zaradím 4 kolku, konečne sa pohnem, prejdem za križovatku a 4 kolku vypnem 🙂 Je to ako v zlom sne. 

Chcel by som napísať, že “drobnosti” ktoré som vytkol Hiluxke nie sú pre niekoho dôvodom na nespokojnosť. Napokon aj ja uvažujem, že si dám nalepiť clonovú fóliu, kúpim nové poťahy, vymením originálne “fuj” koberčeky (stalo sa …) za nejaké praktickejšie a krajšie, na anténu nalepím kus lepiacej pásky, nainštalujem vyhrievanie sedačiek, dám si ABS, VSC skontrolovať napr. v servise Mitsubishi, keď to v Toyote nevedia, dám si zapísať iný rozmer pneumatík do TP, keď pôjdem na diaľnici, nasadím si sluchátka, 🙂 , budem voziť vrecia s pieskom v zime (vozím betónové obrubníky )…

Priznávam a nerobí mi to žiadny problém, že som mohol viac testovať pred kúpou, mohol som si miesto jednej skúšobnej jazdy žiadať dve, tri… Ono to však pri kúpe tak nevnímate, niektoré veci vám začnú vadiť až po nejakej dlhšej dobe používania …, napr. to že mi bude slnko svietiť spoza sp. zrkadla som si naozaj nevšimol pri kúpe. To trasenie páky tiež, prešmykovanie kolies až po určitom čase, vyhrievanie sedačiek, až v zime, atď., atď….

Po 3 rokoch (cca 30.000 km. )

Asi po 3 rokoch sa na podvozkovom ráme a okolitých častiach začala objavovať hrdza. Bol som prekvapený, mnohokrát som čítal, že vraj Hiluxky sú veľmi dobre chránené proti hrdzi… V domnení, že na hrdzu sa vzťahuje záruka, som sa vybral na konzultáciu do najbližšieho autorizovaného servisu Toyota (načo písať v ktorom meste ?). Prijímací technik si auto so mnou prezrel a oznámil mi, že uvedenú vec (hrdzu) musí konzultovať s centrálou. Ok, povedal som si, nadiktoval som mu svoje kontakty a rozlúčili sme sa. Neprešiel ani týždeň a dostal som odpoveď. Záruka na vozidle Hilux je na prehrdzavenie a nie na povrchovú hrdzu ! Prehrdzavením sa myslí diera do materiálu a ja som mal “len” povrchovú hrdzu. No nie sú úžasní ? Dostal som však ponuku na natretie podvozku za akciovú cenu 500€ bez DPH. Čo k tomu dodať. Kúpte si auto za 37000€ a radšej si ho dajte ihneď natrieť za 500€, inak vám po 3 rokoch začne hrdzavieť. Vivat Toyota, geniálne to máte vymyslené.

 

Nedá sa tu písať o všetkom čo som za posledné roky zažil, mám však odloženú všetku komunikáciu ako s predajcom, servisom, tak aj komunikáciu s importérom, časom pribudla aj celkom solídna fotodokumentácia hore napísaného, to pre prípad, že by sa niekto s tričkom Toyota, chcel na mne “vytešovať”.


Hilux už dnes mám asi 6 rokov.
Dodnes nebola v teréne. Používam ju prevažne len na cestu do práce, denne asi 30 km. Isto sa spýtate, tak teda načo si ju vlastne kupoval ? Odpoveď je niekde na začiatku tohoto článku. Pôvodne to mala byť náhrada za staručké Pajero, ktoré však dodnes spoľahlivo slúži… Mnohokrát som sa sám seba pýtal, nepredám ju ? za akú cenu ? mám ju predať pod cenu, alebo za cenu ako nejaký v teréne vydratý vrak z autobazáru ? Hiluxka má po 6 rokoch najazdené asi 60.000 km. Má zmysel ju predať ? Asi nie, nechám ju (po úprave podvozku) ako som už napísal, ako náhradu za Pajero, ktoré nie a nie dožiť. (na obr. v pravo)

Hilux mám teda zatiaľ len na cestu do práce v blízkom meste, na toto však to auto nie je veľmi vhodné. Podvozok je pomerne tvrdý a auto bez nákladu skacká na každej nerovnosti. Veľkým problémom je aj v meste nájsť vhodné parkovisko, keďže Hilux nepatrí medzi trpazlíkov, Do mesta je vhodnejšie menšie auto. Ja viem, že výrobca toto auto ani nerobil do mesta, ale do terénu. Ak však budete používať auto prevažne v teréne, bolo by dobré upraviť – zdvihnúť podvozok, (a áno aj natrieť 🙂 ), obuť celkom isto iné, terénne pneumatiky a napokon do terénu si zbytočne nekupujte drahé verzie Hilux. Celkom isto by stačila najlacnejšia verzia, bez automatu aj so slabším motorom a radšej si dať namontovať uzávierku zadného diferenciálu.

Osobne si myslím, že do terénu by bola vhodnejšia L200, alebo PAJERO.

Akú urobiť bodku za týmto článkom. Podobné závady môže mať hociktoré iné auto, iná značka, či model. Čo by som chcel vytknúť značke Toyota, je to prístup ľudí v ich vraj značkových servisoch, prístup importéra, a zodpovedných ľudí za riešenie problémov. Ak už sa stane hocijaký problém, mal by byť vyriešený v prospech zákazníka a nie zametením pod koberec a ešte aj s veľkým úsmevom. Značku nerobí reklama v časopisoch, značku a kvalitu robí spokojnosť zákazníkov. V mojich očiach je Toyota už len obyčajná tuctová značka. Mýtus o spoľahlivých, nehrdzavejúcich autách, so skalopevným podvozkom do najťažších terénov a kvalitnom servise, je už dávno minulosťou a rozprávkou pre takých naivných ľudkov, ako som bol aj ja, pred šiestimi rokmi.

Volodo.

 

Subscribe
Notify of
guest
7 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
kiri
kiri
6 years ago

Dokonalé !
Jestli to má kola nebo kozy – budou s tím brzo problémy…

Auto je investícia, kde sa tešíš dokonca dva razy – prvý raz – keď ho kúpiš a druhý raz – keď ho predáš.

A reklama beží ďalej…..Voloďo – osobne ďakujem za postrehy a skúsenosti. Ja mám dve štvorkolky – Fronteru a tiež jedno Mitsubishi – ale Hilux je – či bol – sníčkom. Vidím, že treba opatrne snívať. Tuším naozaj ten nenápadný robotník od Mitsubishi je najspoľahlivejší. Ak si uvedomíme cenu áut oproti cenám zbraní – asi by sme sa viacej mali rozprávať o autách. Dúfam, že sa ozvú mnohí kolegovia so skúsenosťami. Technická závada je jedna vec – prístup ľudí je druhá vec. Tento článok pošli po všetkých importéroch.

volodo
volodo
6 years ago

RE: Toyota Hilux po 6 rokoch
Ďakujem KIRI. Importérovi to už nemá zmyslel posielať, načo aj… Ja som si už na ich značku názor urobil a ťažko ju zmením.

KUKO44
KUKO44
6 years ago

Fúha
To auto začalo hrdzavieť takto už po 3 rokoch ??? Fúha, tak to je brutus. Máš to už nastriekané ? Daj pozor aby si nedopadol ako vlastníci navara v USA, ktorým sa po čase rozpadol, zhrdzavel rám a auto sa rozlomilo na dve polovice. Na internete nájdeš mnoho takých fotiek., napríklad: http://img.e15.cz/img/11/normal690/3245182-img-nissan-navar.jpg

1lubos
1lubos
6 years ago

RE: Toyota Hilux po 6 rokoch
Jaj Vladko moj… A ako som Ti vravel- nechod do Hiluxa… Aj moje Pajerko sluzi ale tiez cakam – musim ho predat- sasy suuz na h…o.. Pozeram po Mitsubishi -nejaky magnum.. Normalne mi je zle za tolko penazi taka klobasa. … Jedine toyoty boli 70 rada- 4.2 motor.
Clovece nasiel som teraz dlhy samurai- 2013 rok, 1.6 motor-38000 km komplet urobrny aj s rebrikom na strechu a dva navijaky-6000€ pyta. Silno rozmyslam- je na T3kach cely oramovany. Na vozenie za tie peniaze si mal vziat cosi ine. Ale uz s tym nic nenarobis a predat ho- to by Ti ponukli okolo 15 tis.. Ale nevies co este vyskoci o 2-3 roky. No- ani neviem co Ti poradit- ved do toho auta musis sadat nie s hrdostou – ale so zlostou.. Ale aspon si pomohol skusenostou ostatnym. Ahoj

volodo
volodo
6 years ago

Pre 1lubos
Ahoj Lubino. Nie je vo mne zlosť, na to som už asi starý … :). Ale ak moje skúsenosti pomôžu pri výbere niekomu inému, tak článok splní svoj účel. Pekný deň všetkým.

tibi2
tibi2
6 years ago

RE: Toyota Hilux po 6 rokoch
Veľmi dobre napísané. Žiadne auto sa už dnes nemôže pýšiť tým že je kvalitné. Aj renomované značky musia odolávať cenovej konkurencii a to hlavne ázijských značiek. To na druhej strane vytvára tlak na ceny aj u drahších značiek. Výsledkom je potom šetrenie kde sa dá a to sa potom prejavuje na kvalite výrobku a kvalite služieb ponúkaných zákazníkom. Váš článok len potvrdzuje moje slová s tým , že ani toyota nie je výnimkou.

Jahoo
Jahoo
6 years ago
Reply to  tibi2

Japonská kvalita
Je to smutné ale kvalita už nie je kvalita na akú sme boli zvyknutí … tá japonská tiž nie.
Aj VW Dieselgate je oproti tomu nič.
Posúďte sami článok o falšovaní výsledkov o kvalite pri oceli:
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/444663-skandal-kobe-steel-otriasa-desiatkami-velkych-firiem/
Preto verím že Hilux tak krásne rozkvitol po pár rokoch ….