Zobrazuje sa 6 príspevkov - 1 až 6 (z celkového počtu 6 )
  • Autor
    Príspevky
  • #12136
      @robo84

      Viete v com by mala spocivat nová novela Zákona o zbraniach a strelive?

      #12140
        @lanus
        #12141
          @308wilo

          Lanus ja som to okopiroval cele a dal som to priamo sem do fora.

          Návrh vlády

          na skrátené legislatívne konanie

          o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

          Vláda Slovenskej republiky predkladá návrh na skrátené legislatíve konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

          Dňa 20. mája 2009 rozhodol Ústavný súd Slovenskej republiky o tom, že niektoré ustanovenia zákona č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie sú v súlade s vybranými článkami Ústavy Slovenskej republiky. Išlo predovšetkým o definovanie bezúhonnosti a spoľahlivosti pre vydanie zbrojného preukazu alebo zbrojnej licencie, ktoré podľa ústavného súdu svojim širokým záberom presahujú verejný záujem deklarovaný zákonom, aby osoby, ktoré majú sklon k násiliu alebo sa v minulosti dopustili trestnej činnosti so zbraňou, nemohli sa tejto činnosti dopúšťať opakovane. Ústavný súd ako príklad neodôvodneného rozsahu trestných činov, ktoré spôsobujú stratu bezúhonnosti osoby uviedol majetkovú trestnú činnosť, činy hospodárske proti mene a daňové trestné činy, trestné činy proti priemyselným a autorským právam. Ústavný súd tiež vyhlásil za nesúladný s ústavou § 19 ods. 3 a 4 zákona o strelných zbraniach a strelive, podľa ktorých sa v určitých prípadoch k posúdeniu bezúhonnosti a spoľahlivosti vyjadruje osobitná komisia zriadená ministrom vnútra, pričom jej stanovisko je záväzné. Ústavný súd konštatoval, že konečné posúdenie vo vzťahu k vydaniu zbrojného preukazu alebo zbrojnej licencie prislúcha orgánu verejnej moci v správnom konaní a osobitná komisia takýmto orgánom nie je. Ústavný súd ešte rozhodol o neústavnosti § 39 ods. 2 a § 59 písm. b) a c) zákona o strelných zbraniach a strelive, pretože tieto ustanovenia zavádzajú prepadnutie zbrane a streliva v prospech štátu bez určenia náhrady.

          Predložený návrh zákona výhrady ústavného súdu odstraňuje. V súvislosti s bezúhonnosťou sa definujú konkrétne trestné činy resp. skupiny trestných činov, ktoré majú za následok jej stratu. Ide najmä o trestné činy, ktoré boli spáchané násilím, so zbraňou, ktorých objektom bol život alebo zdravie, prípadne boli spáchané pod vplyvom návykovej látky, a preto nie je žiaduce, aby páchatelia týchto trestných činov boli bezúhonní na účel vydania zbrojného preukazu alebo zbrojnej licencie. Zároveň, v súlade s nálezom ústavného súdu, sa navrhuje ustanoviť, že bezúhonnosť sa znova nadobúda zahladením odsúdenia. Návrhom zákona sa tiež vypúšťajú ustanovenia o osobitnej komisii na posúdenie bezúhonnosti a spoľahlivosti a ustanovenia súvisiace s prepadnutím zbrane a streliva v prospech štátu.

          Ustanovenia § 19 ods. 1 písm. a), b) a c) a ods. 2 písm. a) a b) zákona č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov o ktorých Ústavný súd Slovenskej republiky rozhodol, že nie sú v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, stratia účinnosť publikovaním nálezu v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, a preto je potrebné v čo najkratšom čase ustanoviť nanovo podmienky bezúhonnosti a spoľahlivosti pre držiteľov zbrojných preukazov vo vzťahu k páchaniu trestnej činnosti. V našom právnom a ekonomickom systéme je historicky zaužívané, že obchod so zbraňami a strelivom, ako aj nakladanie s týmito predmetmi požíva prísnu reguláciu upravujúcu systém nadobúdania zbraní a streliva, ale aj príslušné povolenie na ich používanie a rozsah ich držby a používania. Súčasťou tohto právneho režimu je aj ustanovenie podmienok, za ktorých dochádza k nadobúdaniu vlastníctva zbraní a streliva, a podmienky na získanie povolenia na ich držbu, nosenie a používanie. Z hľadiska verejného záujmu je potrebné jednoznačne vymedziť podmienky bezúhonnosti a spoľahlivosti pre držiteľov zbrojných preukazov tak, aby sa osoby, ktoré sa dopúšťajú najmä násilnej trestnej činnosti alebo trestnej činnosti so zbraňou, nemohli nosiť alebo držať strelnú zbraň. Ak teda nebudú ustanovené podmienky bezúhonnosti a spoľahlivosti pre držiteľov zbrojných preukazov vo vzťahu k páchaniu trestnej činnosti, môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd, najmä práva na ochranu života alebo k ohrozeniu bezpečnosti.

          Vzhľadom na uvedené sú naplnené podmienky ustanovené v § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky na uplatnenie návrhu vlády Slovenskej republiky, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

          .

          #12365
            @robo84

            Diky pekne to som čital len mi neni jasne ze ci sa budu menit skupiny a co a-skupina ostane na nosenie a drzanie diky

            #12366
              @zuzka-1990

              Robo nič zásadné sa nemení. Zákon len ruší komisie na posudzovanie či zbroják áno, alebo nie, u ludí s trestnou minulosťou. Teraz je to dané priamo zákonom (a teda bez komisie) kto môže vlastniť zbraň a kto nie. Takto je to myslím prehľadnejšie.

              #12381
                @robo84

                hej Zuzka len som pocul ze sa aj to ma menit ci je to tak alebo sa meni len to čo je zatial publikovane

              Zobrazuje sa 6 príspevkov - 1 až 6 (z celkového počtu 6 )
              • Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.